2008. október 4., szombat

Begfáztab.......


……….nem kicsit; nagyon! Bár ez baromira nem ér engem meglepetésként így az ősz beköszöntével, mert hozzászoktam már ahhoz, hogy októbertől márciusig gyakorlatilag egy kamionnyi ZEWA elfogy legalább, a bökkenő az, hogy ennek a kamionnak a felét általában más emberektől szoktam elkérni: a Nincs véletlenül egy zsepid? mondat kíséretében! Itt meg folyamat figyelnem kell arra, hogy mindig legyen Nálam egy 10-es pakk, mert különben igazi svéddé válnék, aki egyszerűen nem használ zsebkendőt! Kedves olvasó, ha épp táplálkozol, kérlek, azonnal hagyd abba a poszt olvasását, vagy fogadd el, ha tovább olvasol fél óráig nem eszel! Igen, kedves mindenki jól láttad, nem nagyon szeretik a zsebkendőt skandináv barátaink! Hogyan oldják meg akkor eme kicsinynek tűnő, ámde néha hatalmas problémát? Nem, nem a néhol jól bevált futballista/orosz módszerrel! Annál rosszabb: fogja horkant egy jó nagyot felhúzott orral, azt probléma megoldva és utána vagy köp egyet vagy nem, embere válogatja….Én az első pár napban azt hittem ez valami rossz vicc, vagy csak rossz emberekkel találkoztam, de aztán rájöttem, hogy nem kérem szépen ez a rideg valóság! Mondanom sem kell, nem egy felemelő érzés, amikor mész az utcán és egy faja kis skandináv csaj prehisztorikus módon oldja meg az „orrfújást”!
Nem csak ez az egy dolog lepett meg a svédekkel kapcsolatban idekinn! A következő, amit egyszerűen nagyon nehezen fogad be az agyam az a következő: egyszerűen idekinn fordítva működik majdnem minden nyílászáró és majdnem minden kulcsot is fordítva kell bedugni a zárba! Lehet, hogy ezen most nevettek, hogy ez egy milyen kicsi kis szar probléma, amihez pikk-pakk hozzá lehet szokni, hát jelentem, hogy baromira nem! Mert ha 24 év alatt hozzászokik bizonyos dolgokhoz az agyad azt elég nehéz kitöröltetni Vele, szóval küzdök rendületlen, de kitartóan az ajtókkal, a kulcsokkal, és a mindenhol jelen levő gyerekzárakkal is! Ennyi lehúzás után most jöjjön egy-két pozitívum, illetve kezdjük egy alapvetően jó dologgal, amivel én otthon sem és itt sem értek egyet!
Mielőtt kijöttem ide Svédországba, sokan mondták, hogy a bevásárlásnál vigyázzak, mert hogy a skandináv országokban mennyire hűde szigorúan veszik a heti 40 órás munkarendet, és hogy felejtsem el azt, hogy én itt akármit is nyitva fogok találni hétvégenként! Jelentem a skandináv országokat is fenékbe billentette már a kapitalizmus nagyura, és szó sincs ilyenről! A hozzánk legközelebb eső NETTÓ szombaton 6-ig, vasárnap 1-ig van nyitva, a LIDL szintén valahogy így, de amin aztán végképp ledöbbentem, hogy van benn a belvárosba egy nagy bolt körülbelül akkora lehet, mint mondjuk a Balaton Plaza CBA, na ők hétfőtől vasárnapig 8-22-ig tolják az ipart! Abban viszont nem kételkedem, hogy a hétvégén ott dolgozó alkalmazottaknak nem éri meg hajtani az igát, nem úgy, mint az otthon nyomuló TESCO zombiknak akik ugye muszájból mennek hétvégén is dolgozni havi 80-ért, mert ha nem megy repül! Találkoztam Guilleaume révén egy francia szakácsgyerekkel, aki heti 4 órában dolgozik egy suli konyháján, magyarul a szakács szakma legalja mondhatni 4 órában, havonta 20000 SEK-t keres, egy hónapban csak ezzel a melóval (mondom 25-30 a szorzó), lehet kalkulálni…..
Huhhúúú, most jut eszembe apropó iskolai konyha a héten volt szerencsém a Valhalla suli menzáján étkezni, mert egyik nap dolgoztam délelőtt és Maria az itteni pótanyám volt olyan kedves és meginvitált egy ebédre a kantinba! A rendszer Svédországban a következőképp működik: az iskolai étkeztetést 100%-ig minden gyerek esetében az állam fizeti ebbe benne van a tízórai és az ebéd! Délidőben, ha a gyerek megéhezik 3-4 fajta kajából választhat, gyümölcstál, üdítő, 3 fajta saláta , rostos gyümölcslevek min. (előírás) 50%-os gyümölcstartalommal……A dolog meg nem úgy megy ám, mint otthon, hogy Bajszos Icuka akkora cundert rak a merőkanálba, hogy azt bármelyik Iváncsik-testvér is megirigyelné és ennek eredményeként a borsófőzelék 2 szem zöld golyóként materializálódik a gyerek tányérján, hanem önkiszolgáló rendszer van, mindenből annyit veszel amennyi épp jólesik, és nem kell könyörgő szemmel bámulnod valamelyik brünhildára, hogy csókolom egy kenyércsücsköt még kérhetnék……Szóval más világ, nem kicsit!
Ennyit mára pajtások, mert takarítanom kell meg miegymás holnap még azt hiszem jelentkezem, vagy hétfőn, attól függ, hogy sikerül az este!

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Vigyek zsepit is? :-P

Unknown írta...

Dorc az nem kell, de pia az kéne :D:D!
El fog fogyni Stockholmban a pálinka meg az Unicum :(!Szóval erre majd még visszatérünk személyesebb keretek között!

Tunya írta...

A hajójegy a bőröndömben van már, az uszodabérletem természetesen meglett, mert Svédország, milyen 190 grátiszba?
Ja hogy a különbözet, hát ha a 0,7-es Unicom nextem mellé amit kifizetek hozol egy üveg 0,7-es mézes Vilmost grátiszba, akkor lehet.....A súly miatt ne aggódj, mer a duty freeben vett cuccokat felviheted a gépre!
Áll az alku?

Névtelen írta...

Jajj nekem :S:S:S:S