2009. február 4., szerda

Svéd életképek II aka Libaháború



Újabb "kis" történet innen Svédországból! A kis azért van zárójelbe téve, mert Nekem az, de itt Svédországban most nem kis ügy van ebből! A story ott kezdődött, hogy van itt Svédországban egy TV műsor, amit Kalla Fakta-nak hívnak, és általában tényfeltáró riportokat készítenek különböző dolgokról. Ezen a héten kishazánk került terítékre, méghozzá állatkínzó szörnyű brutális országként. Azért azt meg kell hagynom, hogy nem kicsit lepett meg a dolog, amikor a svéd TV-ből kiszűrődött néhány JolikaErszsikeMónikanéni hang. A libák tollfosztásáról esett szó és svéd barátaink nem kicsit lepődtek meg és háborodtak fel azon, hogy azokban a pihe-puha jó meleg paplanokban, párnákban amelyekben alszanak, illetve a fasza kis téli dzsekikben amikben a havas lejtőkön szakítanak, vagy éppen korcsolyáznak, bezony-bezony élő libákról leszedett toll van.
Természetesen a munkahelyemen is többen látták az adást, és talán először kellett idekinn megvédenem a "haza becsületét"! Kezdték azzal, hogy ez undorító, és hogy állatkínzás, meg jött a hasonlat, hogy ez szerintük olyan, mintha egy ember haját tépnénk ki kézzel..... Én pedig közöltem, hogy ez márpedig nem állatkínzás, mert egy libát kb 1 perc alatt megfosztanak a tollától és már elnézést a morbid hasonlatért, de ezt emberen még egy kemoterápiás beteggel sem tudnád megtenni. Próbáltam magyarázni, hogy ez igazából a libának nem fáj, mert ha jól tudom ezek a tollak amiket kitépnek nagyon könnyen jönnek ki hiszen már "elhaltak" vagy mi.....Nem vagyok egy nagy agrotudor de valami ilyesmi...Akkor miért visít a liba, ha nem fáj neki?-szegezték Nekem a következő kérdést. Mondtam, hogy talán azért, mert ha bemész egy baromfiudvarba (amit mint olyat szerintem a svédek 80%-a nem látott és el sem tudja képzelni mi az), akkor is visítanak a baromfik, mert alapjáraton félnek az embertől, és mert ostobák, mint egy faék! Persze svéd pajtásaim jobban hisznek a TV tudósításban szereplő állatorvosnak, aki hangoztatja a riportjában, hogy a libák márpedig okos állatok (kívánok Neki ezúton hasonló agyi kvalitásokat, mint amilyen a világ legokosabb libájának van), és hogy ez igenis állatkínzás. Továbbá próbáltam elmagyarázni idekinn, hogy ez Nálunk amolyan "nemzeti tradíció", és több 100 éve csináljuk ezt, sőt ha jól tudom ez anno egyfajta közösségi szokás is volt faluhelyen! Természetesen dűlőre jutni nem tudtunk, végszóként odaböktem poénból, hogy azért én Jó Éjszakát Kívánok Nekik a pihe-puha takarók alatt, de nehogy aztán libákkal álmodjanak...
Az általános reakció idekinn, körülbelül az, hogy az egyik legnagyobb kereskedelmi lánc az Åhlens """"állítólag"""" nem fog többé élő libákból készült dunyhákat stb.. forgalmazni, bár ezt szerintem is lehetetlen ellenőrizni, mint ahogy az több helyen elhangzik a riportban. A Jysk finoman elhajtotta a TV stábot ergo szarnak a dologra, IKEA-éknál nem tudom mi a dörgés.....
Megemlíteném, hogy a riportban feltűnő libatöméssel én sem értek egyet, mert ki akarná már, hogy napjában 5ször egy csövön keresztül adagolják neki a rántott húst ipari mennyiségben, bármennyire finom is az! Ha gondoljátok a riport IDE klikkelve megtekinthető svédül!
A Greenpeacetől most tartok most egy kicsit, mert azt azért nem akarom, hogy az éj leple alatt belopózzanak a szobámba és becsűrjenek a Balti-tenger kellemesnek nem mondható vizébe és ráják martalékává tegyenek, szóval a következő bejegyzésig legyetek szívesek egy napi miatyánkot dobni értem! Köszi!!!
Long live the geese!

16 megjegyzés:

Unknown írta...

:D pontosan ezek a gondolatok jutottak eszembe. Aztán meg olvastam a Dagens Nyheterben, hogy az Indiában gyártott svéd gyógyszerek szennyezik ott a természetet és tisztítás nélkül nyomják ki a vizet a gyárból, amit az ott élő emberek többsége meginni kényszerül. Az állatok jogai stb rettenetesen fontosak, de hol vannak az ott élő emberek jogai pl. Néha bizisten azt érzem, az állatokkal jobban bánnak itt mint az emberekkel.
evergo

evergo-blogl.hu

Unknown írta...

Tényleg nem értem őket....Ez én szerintem most a tipikus: Hogyan vezessük meg a tudatlan birkanépet a szemüknél fogva? - című történet tipikus esete....

Juli írta...

nane
egyik szemét aljas dolog (svéd gyógyszer) nem menti, írja felül, legitimálja a másikat (libakínzás)
fogadjuk már el, hogy a 21. században nem kínzunk állatokat fölöslegesen! imádom, amikor kinyilatkoztatják, hogy mi fáj a libának, és mi nem, aki látott már tollfosztásról felvételt, az nem hinném, hogy a dolog fájdalommentessége mellett érvelne.

Névtelen írta...

A film nagyon hatásvadász volt.
Egy jó vágással, hangeffektekkel a legneutrálisabb esemény is horrorként tálalható. Ettől függetlenül elhiszem, hogy ez fájdalmas lehet a libáknak.
Több helyen többféle részlet is látható volt a tv-ben
Azon is ment a nyavalygás, hogy mindezt EU pénzekkel megtámogatva teszik. Mutattták is az épület előtt álló nagy táblát, amin a jólismert EU-s emlbléma állt és alatta a szöveg, valami gabomatároló támogatásáról. Ezt kicsit elfelejtették lefordítani.
Innentől kezdve nekem büdös a film.
Egyébként meg mindig kiderül előbb utóbb, hogy valamilyen gazdasági érdek, konkurencia harc áll a hisztéria keltés hátterében.
Valamelyik másik blogban is volt szó a témárol.Oda is bekommentelt valaki otthonról,hogy a képen látható épületben évek óta nincsenek libák, hanem gabonatárolásra használják.
Na most ha évekkel ezelőtt vették fel a filmet, akkor valyon miért pont most dobtak be. A külső képek csak most készülhettek, mert ugye rajta az EU-s tábla, ami szintén a gabonataroló verziót igazolja. Akkor hol készültek a libafosztos képek, mikor, és miért pont most.
A jó bevált modszer, cirkusz a népnek, hogy ne arra figyeljenek hogyan romlik rohamosan a gazdasági helyzet.
Amúgy meg az a véleményem,hogy amig Svédországban a diákok büntetlenül verhetik a tanárokat és a társaikat, mert a fene nagy demokráciában semmiylen , módszerrel nem lehet őket leállitani, szankcionálni, addig talán nem a magyar libákkal kellene foglalkozni. Rakjon mindenki rendet a saját szemétdombján.

Névtelen írta...

Nem akartam névtelen maradni, csak elcsesztem

Tunya írta...

Kedves aglaja! Nemcsak filmet láttam már libafosztásról, hanem élőben is láttam már egyszer, mert a nagyszüleim apai ágon falun laknak! Amint már említettem itt körülbelül arról van szó, hogy a libák ""vedlésben""" lévő tollait leszedik. Abban egyetértek Veled, hogy nem kínzunk állatokat a 21. században, de ez nem állatkínzás könyörgöm! Megkérdezném Tőled, hogy Te milyen kabátban jársz, illetve mit használsz télen takaró és párna gyanánt?
Ildi: Hát igen ezek az apróságok Nekem is feltűntek a filmben, továbbá az, hogy a felvételeken meglehetősen tűz a nap illetve az interjúalanyok is szoknyában/rövid ujjú trikóban nyilatkoznak, és bármennyire délebbre vagyunk az otthoniaktól nem azt hallom, hogy most februárban mindenki fűszoknyában meg bikiniben rohangál otthon....Szóval az tényleg 100%, hogy nem most lett forgatva! Ezért gondoltam én is a konkurenciaharcra/ vagy valamire, mert ugye egy "dunyhás" riport ki a jóistent érdekelne nyáron....:D:D:D
Mindenesetre kíváncsi vagyok a Kalla fakta most vasárnapi műsorára, amikor Kínába mennek/mentek felmérni ugyanezt a helyzetet!
A gyerekes/fiatalos dologgal meg aztán 100000%-ig egyet értek, mert ez abszolút a munkakörömbe vág, és mint "Fritidsledare" nap-mint nap lesokkol, hogy a tizenéves korosztály mit meg nem enged magának a társaival/felnőttekkel szemben.
Mielőtt kijöttem, én azt hittem, hogy az otthoni neveletlen kölyköknél nincsen rosszabb, de meg kell hogy mondjam, hogy kezesbárányok a svéd hasonló korú társaikhoz képest...

Névtelen írta...

Épp tegnap jelent meg egy cikk agressziv gyerekekről, le is forditottam gyorsan és kitettem a blogomra. Ez a sokadik ilyen támáju cikk , de talán eddig ez volt a legdurvább. Saját élményem is van ezügyben. A fiamat egy beszolásért hátulról a földre lökte egy arab és elkezdte a betonba verni a fejét. Mindezt az iskola közepén. Szerencsére volt a közelben fétfi tanár aki közbelépett,igy megúszta egy maradandó fogának eltörésével.
Ügy nem lett a dologból. Annyit tettek, hogy szerezetek egy akut fogorvosi időt , kapott igazolást róla, hogy elhalt a foga és majd egyszer ki fog esni. Fogbeültetéssel lehet majd csak pótolni. Kapott igazolást az esetről, hogy ha felnőt korában keerül erre sor, akkor is érvényes lesz az iskolai balaestbiztositása és ingyen kap majd új fogat. Ezzel meg is nyugodtak, hogy rendben van az ügy. Egy osztálytársa nem uszta meg ilyen könnyen. Őt egy kinai küldte főldre egy ütéssel. Azt hitték hülyéskedik, hogy nem tud felállni és visszaeseik a főldre, de aztán rájöttek, hogy baj van. Mentő, kórház, CT, majd jött érte a helikopter és irány Uppsala az idegsebészet Mütét kopnyaüri vérzés miatt. Ebből sem lett ügy. A svéd diákok sem jobbak, sőt a felsőbbrendüség érzésétől áthatolva, még többet megengednek maguknak.Rettegek minden nap, amikor suliban vannak.Szóval a libák nem igen tudnak érdekelni.

http://psycho.blog.hu/2009/02/04/l_rare_misshandlad_och_ofredad_av_elever

Névtelen írta...

Mindenkinek igaza van, hogy a bölcs rabbit idézzem :-)

Nem kell személyesen érintve érezni magunkat. Egy ország vagyunk, nem? Mit mondunk, ha azt olvassuk az újságban, hogy "Csongrádban kegyetlen, őskorszaki módon herélik a disznókat!".

Fujjj?

Ádehogy :-)

A választópolgárrá degradált népnek cirkusz kell. Ez a hír-műsor csak egy volt a sok(k)ból :-)

Minden csoda három napig tart. Na jó, ez kivételesen hat napos lesz, mivel a kínai libawellness mégegyszer felkavarja az indulatokat. Utána másról derül ki a barbárság valamiféle "ha kedd, akkor Norvégia" stílusban.

Pár évvel ezelőtt a magyar "Ericsson spion" kavarta fel a közvéleményt. Érdekes módon a törvényszéken a szemük sem rebbent, amikor kikértem a vizsgálati jegyzőkönyvet. Ott csak bűnös és ártatlan létezik. (Hogy ez milyen alapon döntődik el megint más kérdés).

:-)

Juli írta...

kedves Tunya,
hiszed vagy nem, én az vagyok, aki próbálja megválogatni az őt körülvevő dolgokat: olyan cégektől igyekszem vásárolni, amelyek nem kísérleteznek állatokon, a takarómban nincs toll, a kabátom bélése valami vattaszerű izé, közelebbi adatot ne kérj tőlem, mert nem értek hozzá.
azt viszont nehezen képzelem el, hogy gondosan kiválogatják a libák elhalt tollait fosztás során (a felvételek nem erről tanúskodnak)

Tunya írta...

Jó, maradjunk annyiban, hogy tiszteletben tartom a döntésedet, és örülök, hogy aktív állatvédő vagy, mert tényleg nagyon sok esetben melléd állnék, de én személy szerint a libát haszonállatnak tekintem, amit többek között a tolláért tartanak évszázadok/évezredek óta és ezeket a tollakat bizony le kell szedni valahogy!

Juli írta...

igen, a libák haszonállatok, és a tollaikért is tartják őket. a haszonállatokat is megilleti azonban a jog, hogy a lehető legemberségesebb (állatságosabb) körülmények között "használják" őket.
nyilván utópia szabadban kapirgáló csirkékről, rohangáló malacokról és fájdalommentes "felhasználásról" ábrándozni, de valahogy úgy érzem, mégis errefelé kellene elmozdulnunk.
és ennek kerékkötője az, ha rosszul értelmezett nemzeti büszkeség miatt védjük a kegyetlen hagyományokat.
(ami engem illet, ezt minden nemzetre károsnak tartom, pl gyűlölöm a bikaviadalokat is...)

Tunya írta...

Aglaja! Te egyébként Magyarországon élsz vagy itt Svédországban?
Mert ha itt élsz akkor már kezdem kapizsgálni kiknek adják el az ekologisk cuccokat a boltokban :D:D:D:D:D
Eddig el nem tudtam képzelni, de most már legalább sejtésem van :D

Juli írta...

nemnem, Magyarországon.

Tunya írta...

Csak azért, mert itt Svédországban szinte mindenből lehet kapni ekologisk cuccokat (tojás, hús, tejtermék minden ami állattal kapcsolatos), és ennek az a lényege, hogy ÁLLÍTÓLAG olyan állatból származik, ami már-már luxus körülmények között van tartva! Az életben nem gondoltam volna, hogy ez a baromság eladható, de úgy látszik igen, mert több olyan munkatársam is van aki csak ilyeneket vesz....Mondanom sem kell min. 20%al drágábbak ezek a termékek, mint a normál...Ízre pedig tökugyanolyan....Hogy a szöveg amit mondanak róluk igaz e azt nem tudom, de a svédeket ismerve igen!
Úgy vélem te is ezeket vennéd csak, ha itt laknál :D:D

Juli írta...

most erre mit mondjak? igyekeznék (lehetőségek szerint). nem ragozom, elvégre már kapásból hülyeségnek minősítetted.
(azért arra kíváncsi lennék, mitől tartod magad állatvédőnek...)

Tunya írta...

Amint már említettem pl a libatöméssel nem értek egyet, egy bikaviadalt sem tudnék végignézni, nagyon sajnálom azokat a kutyákat akiket pl a húsukért tartanak Ázsiában ill. harcért, mélységesen elítélem a japánok bálnavadászatát, illetve a cápák értelmetlen gyilkolászását, detto a teknősöket akiket vagy a tojásikért vagy a húsukért őlnek, hadd ne soroljam tovább...........