2009. február 12., csütörtök

Svéd életképek III



Tudjátok ami igazán hiányzik Magyarországról az a kaja, mert igaz, hogy skandináv barátaink is konyítanak a konyhaművészet bizonyos dolgaihoz, és szerintem amint már talán azt párszor említettem a svéd fogások egyáltalán nem rosszak, sőőőt....De azért tudjátok hogy van ez, a hazai az hazai marad.....Nagyon nagy problémám volt, hogy egyszerűen a boltokban, hacsak nem mész el tényleg nagy bevásárlóközpontba (amiből egy van itt a városban, az is 15 perc bicikliút innen), nem kapsz normális kenyeret. Van szeletelt ezer fajta, de főleg ezek a magos, meg félbarna, meg barna rettenetek. Fehér kenyér is van, de hát könyörgöm vágjátok ti is, hogy azokat nem lehet összehasonlítani a normális veknivel és nyilván egyetértetek Velem abban, hogy a magyar embernek a kenyér, méghozzá a jó omlós, de friss ropogós fehér kenyér az étkezések alfája és omegája.
Orvosolván elvonási tüneteimet utánaérdeklődtem, hogy van e ilyen, hogy pékség Oskarshamnban és mondták, hogy persze van a Nilssons konditori, ami egy kávézó, cukrászda, pékség egyben! Tegnap betértem, hát lehet nem kellett volna, mert félő, hogy törzsvásrló leszek. Gyerekek iszonyat.....Egy borzasztóan igényesen berendezett (nem hivalkodó, de mégis modern) ízig vérig cukrászda hangulatot árasztó két szintes üzlethelység ahol a kedves vásárlót szó szerint megbabonázzák a pult mögött megbújó szebbnél szebb, és ínycsiklandó varázslatok. Direkt nem írtam a sütemény szót, mert ezek többek annál. Természetesen volt friss fehér kenyerük is, nem olcsón 22 SEK volt egy fél kilós vekni, de ennyi luxus belefér gondoltam én....Aztán jött a szokásos Något annat kérdés (Még valamit?), és a bal szememmel odapillantottam a bazi nagy süteményes pultra, és a kisasszony aki kiszolgált egy félmosoly keretében már nyúlt a tortakiszedő céleszközért...Egy képviselőfánk, meg egy Budapest-torta lett még rendelve a kenyér mellé és ha már Svédország akkor a süti mellé egy kávé is dukál azaz tartottam egy fika paus-t....Igaz, hogy otthagytam 110 SEK-et, és ez nem sűrűn fog megismétlődni, de hogy kenyeret ezentúl csak onnan az 100%! Igazából ezek után már meg sem lepődtem, amikor benn a munkahelyemen közölték, hogy ők kapták meg az év legjobb cukrászata díjat...Svédül tudóknak bemásolom, hogy miért:

Nilssons Konditori i Oskarshamn, fjärran från de stora metropolerna men mitt i centrum när det gäller att ta vara på och visa upp såväl trender som traditioner inom konditoriyrket har valts ut av Stiftelsen Sveriges Bästa Bord till Årets Konditori 2009.

Juryn motivering lyder:
”Genom en medveten och konsekvent satsning på kvalitet på alla plan genomgår man idag en unik kvalitetsutveckling.”

Med gedigna utbildningar i bagaget slog sig Anders Oskarsson och Martin Andersson ner i Oskarshamn för att förverkliga en dröm. Då fanns det fem konditorier, idag 11 år senare är man ensamma och erbjuder samtidigt Oskarshamnsborna något av den högsta kvalitet som går att uppbringa. Allt man gör, gör man från grunden, i en klass för sig. Det gäller sylter, marmelader, glass och alla typer av bakverk.

Anders har i internationella tävlingar visat att han är bäst i världen på marsipan och Martin har vunnit SM för unga konditorer.

Så grattis Nilssons, ni har en ny stamkund!

Korog a gyomrom megyek bundás kenyeret csinálni!

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia!
Hogy erted azt, hogy kepviselöfank? Az a semla volt, vagy tenyleg a (mi) kepviselöfankunk?
Es a feher kenyeruk nem volt edes??? (Maris belatom meg igy lattatlanul, kostolatlanul is, hogy megerdemelten kaptak a dijat...)
Ezt most talaltam a neten - a semla meg a kanellbulla receptje is bent van:
http://melissaofficinalis.blogspot.com/2008/02/semla-avagy-egy-svd-stemny.html
Orsi

Tunya írta...

Hááát mondjuk úgy hogy a kettő között, mer ettem már semla-t is meg persze képviselőfánkot is, de ez vhogy a kettő között volt, de közelebb állt a képviselőfánkhoz, mint a semla-hoz!A fehér kenyerük pont olyan långtfranska, mint amilyennek egy jó fehér kenyérnek lennie kell szerintem! Egyáltalán nem édes!
A receptekért meg ezer kösz, bár a kanelbullát nem csipázom annyira, uaúgy mint otthon a kakaós csigát sem, mert nincs bennük krém :D:D:D

Névtelen írta...

http://psycho.blog.hu/2008/03/15/rokonsag_5

http://psycho.blog.hu/2008/03/02/hentes


egy kis adalek a temahoz

Névtelen írta...

Vigyazz Tunya, megszalljuk a blogodat... :)
S elarasztunk infokkal.
(En nem tudom kihagyni, hogy ne osszam meg Veled a sved husgomboc, a luca napi safranyos sutijuk es a truffel receptjet.)Oke, nem kremes egyik se, de "nagyon sved"!
Termeszetesen erre ismetelten Melissa blogjaban akadtam ra. (Ha az oldalt megnyitod, legalul, a karacsonyrol szolo reszben talalsz ra a receptre... De erdemes elolvasni az unnepekröl szolo leirast is.)
http://melissaofficinalis.blogspot.com/search/label/Sv%C3%A9d%20%C3%BCnnepek
Orsi

Névtelen írta...

Tulvarialtam a dolgot.
Itt majd minden Melissa altal leirt receptet megtalalsz:
http://melissaofficinalis.blogspot.com/search/label/Recept
Nekem tetszik - mind a sok recept, mind Melissa blogja (svedul is ir blogot!). Remelem, Te is ihletet meritesz belöluk...
:)
Orsi

Unknown írta...

Köszi, köszi, köszi, köszi lányok....Nagyon kedvesek vagytok és persze, hogy nem gond, hogy megosztjátok a véleményeteket és segítetek, hiszen ezért is van ez a blog :D:D:D

Unknown írta...

Ha már a svéd sütik, akkor meg kell mondani, hogy tényleg jók. Legutóbb málnatortát ettem, nem volt geil, isteni. Sós sütik azonban nemigen vannak :( szóval marad az, hogy az ember maga nekiáll egy kis sós-sajtost sütni. Azonban egy jóhír: a tradicionális svéd süteményeskönyv, a Sju sorters kakor megjelent magyar fordításban is, karácsonykos a tescoban meg is vettem a családnak otthonra. Izléses kiadás, piros fehér kockás borító, jó receptek, szép fotográfiák a sütikről. szóval kalandra fel

Névtelen írta...

Szil blogjara nem tudtam irni - meg hat ez ugyis Neked szol:
Växjöbe minden honap utolso csutörtöken este nyolcra jön a hentes. A Hjalmar Petris väg keletre esö vegen (ahol egy kunkorral visszafordul az utca, iskola van ott es egy parkolo)gyulekeznek a magyar izre vagyo kulönfele nacio tagjai...
De szerintem Hozzad közelebb is elöfordulhat -- csak kerdezd meg töle.
Orsi

Tunya írta...

Zsolt: Hehe :D:D, megyek ma be a Fritidsgårdba dolgozni, mi van a konyhaasztalon piros-fehér kockákkal ékesítve :D:D?Hát persze hogy a könyv amit ajánlottál... Gyorsan kölcsön is kértem pár hétre, szóval indulhat az édességgyár! Egyébként tényleg jó a könyv, ahogy belenéztem, érthető és viszonylag egyszerű cuccok vannak benne!Köcc a tippet :D
Orsi: Szerintem a következő héten megcsörgetem az embert, bár nem hinném, hogy itt Oskarshamnban megállnának, akkora megapolis nem vagyunk de Kalmarban csak-csak, maximum ledöcögök busszal...Hurkáért kolbászért hogy a jó öreg Hofit idézzem: "Szopok, nyalok gombot varrok" :D:D:D:D